sejarah SONY

Kedatangan  SONY DSLR

Sony Alpha, menggayakan sebagai Sony α (bahasa Yunani alfa) ialah satu sistem kamera memperkenalkan di 5 Jun 2006.[1] Ia menggunakan dan mengembang atas teknologi-teknologi kamera Konica Minolta, termasuk Minolta AF kanta SLR, aset yang telah diperolehi oleh Sony selepas penghujung Konica Minolta operasi fotografi pada awal 2006. Sony juga mempunyai satu 11.08% pertaruhan pemilikan dalam pengeluaran lens Japan Tamron, yang mana diketahui telah berpasangan dengan Konica Minolta dan Sony dalam reka bentuk itu dan mengeluarkan banyak lensa-lensa.

Sebelum pemerolehan oleh Sony, penjenamaan α telah digunakan di pasaran Jepun oleh Minolta untuk sistem kamera AF mereka (memasarkan sebagai "Dynax" di Eropah , dan "Maxxum" di Amerika Utara). Sony mengamalkan "A-mount sistem" nama untuk Minolta kanta AF, yang telah dikekalkan dalam julat SLR baru mereka.

Kemasukan Sony ke dalam pasaran DSLR sejak Julai 2005 di mana satu usahasama dengan Konica Minolta telah menyebabkan dalam kedua-dua syarikat pemasaran satu garis dikemaskini DSLRs bagi rakyat jelata. Antara 2006 dan 2008 Sony ada syarikat paling cepat berkembang di pasaran DSLR, sampai 13% pasaran saham pada 2008 menjadi syarikat DSLR ketiga terbesar di dunia.[5] Pada bulan Mei 2010, Sony memperkenalkan dua Alpha NEX mirrorless interchangeable lens cameras dilengkapi dengan Sony proprietari E-mount.

SONY LENS

Kanta α alpha, pada mulanya dikenali sebagai bayonet A-type telah diperkenalkan oleh Minolta, Carl Zeiss dalam 1985 sebagai autofokus pertama sistem dunia. Hasilnya, hampir semua lens Minolta dan Carl Zeiss AF disokong oleh Sony DSLRs, banyak lens Sony mengusahakan filem Minolta dan SLRs digital. Semasa pengenalan awal sistem α dalam 2006, Sony mengumumkan 19 lens dan 2 tele-converters , di mana majoriti merupakan rebranded kanta Konica Minolta. Di 2007 PMA Trade Show, Sony mendedahkan beberapa kanta baru, tetapi merujuk kepada mereka hanya dalam syarat-syarat kualitatif dan tidak menyediakan penentuan.

Pada 18 Mei 2009 Sony memperkenalkan kanta A-mount pertama menonjolkan SAM baru mereka (Smooth Auto-focus Motor) enjin fokus auto kanta dalam untuk lebih kanta AF khusus peningkatan-peningkatan Speed. Pengenalan ini telah dibuat dengan kamera siri X+30 badan baru (α350 + 30 = α380). Badan-badan baru ini mengekalkan enjin tumpuan badan dalam untuk keserasian mundur dengan koleksi sejarah kanta. Sebagai tambahan, badan-badan baru menggunakan output HDMI untuk pameran di set-set HD TV dan menonjolkan kad ingatan dual memasukkan untuk kedua-dua Memory proprietari Stick Pro Duo Sony serpih serta media SDHC format, sementara menghapuskan sokongan CompactFlash.

DESIGNATIONS SONY

DT    :"Digital Technology", lenses for Sony cameras with APS-C size sensors. Cannot reasonably be used on 24x36mm full-frame cameras.
G      :"Gold" series, Sony's line-up of high-grade lenses.
ZA    :
"Zeiss Alpha", lenses for Sony Alpha cameras. ZA lenses are designed and manufactured by Sony in Japan, once the designs get approval by Carl Zeiss AG to meet their quality standards.
SSM  :
"SuperSonic Motor", silent in-lens ultrasonic motor used on some lenses. Can be used with manual focusing on cameras without SSM support (Minolta film bodies released before 2000).
SAM :
"Smooth Autofocus Motor", a cheaper alternative to the SuperSonic Motor offered on some entry level lenses since 2009. Supported by all cameras which also support SSM lenses. Can be used with manual focusing on cameras without SSM support (Minolta film bodies released before 2000).


Tiada ulasan: