SEJARAH KAMERA


YASHICA



Syarikat Yashica ditubuhkan pada Disember 1949 di Nagano Prefecture, Jepun, apabila Syarikat Yashima Seiki ditubuhkan dengan pelaburan awal $566.
Lapan pekerjanya pada asalnya menghasilkan komponen bagi jam eletrik. Kemudian, mereka mula menghasilkan komponen kamera, dan menjelang Jun 1953 telah menghasilkan kamera lengkap pertama mereka, Yashimaflex, reflex kanta berkembar ("Twin-lens reflex - TLR") kamera format serdahana direka bagi 6x6cm filem format serdahana. Yashimaflex dan kamera berikutnya menggunakan kanta yang dibeli dari Tomioka Optical Works, memulakan hubungan yang berpanjangan selama bertahun-tahun. Juga pada tahun 1953, nama syarikat ditukarkan kepada Yashima Optical Industry Company, LTD.

Pada tahun 2005, Kyocera menghentikan pengeluaran semua filem dan kamera digital Contax, Yashica, jenama Kyocera yang lain. Pada tahun 2008, Kyocera menjual hak cap dagang bagi Yashica kepada MF Jebsen Group yang bertapak di Hong Kong, dan kini di bawah anak syarikat JNC Datum Tech International, Limited. Keluaran Yashica dari JNC Datum Tech International termasuk kamera digital, kamkoder digital, frem gambar digital, pemain DVI mudah-alih, perakam suara digital, teropong, telefon bimbit dan kad SD..


LEICA


Leica
adalah kamera yang diproduksi oleh perusahaan Jerman bernama sama, Leica. Dalam sejarahnya, perusahaan yang memproduksi kamera ini dulunya bernama Optische Institut von Ernst Leitz of Wetzlar atau Pabrik Optik Leitz Wetzlar dan didirikan pada tahun 1869 khusus untuk memproduksi mikroskop. Pada tahun 1911, seorang fotografer dan ahli optik bernama Oskar Barnak bekerja pada perusahaan tersebut dan berhasil membuat kamera portabel Leica pertama yang menjadi awal dari pembuatan kamera 35mm. Pada tahun 1912, Max Berek juga bergabung dengan perusahaan tersebut dan menemukan sistem lensa Leica.[1] Produk kamera pertama yang diluncurkan perusahaan ini disebut Ur-Leica, dimana Ur berarti orisinil atau prototipe dan Leica dari singkatan Leitz Camera. Pada tahun 1924, Oskar Barnak berhasil menyakinkan Ernst Leitz II, menantu pemilik Leica saat itu, untuk memproduksi kamera 35mm hasil rancangannya


MINOLTA


Minolta adalah syarikat yg datang dari Jepun,dan ia mengeluarkan alat-alat tambahan kamera, mesin salinan foto, mesin faks , dan pencetak laser. Minolta telah ditubuhkan di Osaka, Jepun, dalam 1928 sebagai Nichi-Doku Shashinki Shōten (日独写真机商店?, kedai kamera jepun dan jerman). ia juga telah dikenali antara pencipta lensa pertama autofokus 35mm sistem kamera SLR. Sehingga 1933 kemudian ia muncul dengan sebuah kamera, satu salinan Makina Plaubel hanya dipanggil "Minolta." Dalam 2003, Konica Corporation bergabung dengan Minolta membentuk Konica Minolta.

Pada 19 Januari, 2006, Konica Minolta mengumumkan bahawa  ia telah meninggalkan perniagaan kamera, foto dan bahawa ia akan menjual separuh syarikat perniagaan kamera SLR nya kepada Sony sebagai sebahagian dari langkahnya untuk menarik pengeluaran lensa Minolta keluar dari perniagaan kamera dan filem fotograf

Kemudian pada penghujung 2007 konica minolta mengistiharkan untuk bergabung dengan syarikat gergasi Sony dan mengeluarkan lensa-lensa dibawah naugan pengeluar Sony alpha dan daripada itu konica minolta mengembangkan perniagaanmya di americas, asia pasifik, eropah, timur tengah dan afrika.

Tiada ulasan: